Umělec
Marek Daniel

Marek Daniel

Marek Daniel (1971) na brněnské JAMU začínal jako loutkoherec. Ve třetím ročníku přestoupil na činoherní herectví, které absolvoval v roce 1995. Hned poté nastoupil do brněnského HaDivadla, s kterým spolupracoval už během studií. V HaDivadle, tehdy ještě sídlícím v překrásném prostoru Kabinetu múz, se velmi brzy stal předním hercem souboru. Dodnes se vzpomíná na jeho kreaci v inscenaci Jób podle knihy Philipa Rotha (režie Jan Antonín Pitínský) nebo na titulní postavu v Koltésově Robertu Zuccovi. Vedle dramatického repertoáru (hrál také Soleného v Čechovových Třech sestrách v režii Sergeje Fedotova) rozvíjel i autorskou tradici Hanáckého divadla (později HaDivadla). V týmu s režisérem Radkem Balákem a jeho spolužáky z JAMU, kteří byli spolu s ním ve stejném angažmá (například Pavlem Liškou nebo Tomášem Matonohou) stvořil dodnes oblíbený scénický pořad Komediograf plný groteskních skečů a písniček. Výraznou měrou se také podílel na progresivní éře režiséra Jiřího Pokorného, který na konci devadesátých let udělal z HaDivadla jedno z center světové současné dramatiky v Čechách. V jeho režii hrál Marek Daniel například hlavní roli v Mayenburgově hře Tvář v ohni. V Brně však hostoval i na dalších scénách: v Huse na provázku či v již zaniklém Divadle v 7 a půl. V roce 1999 poprvé hostoval v Praze v Divadle Archa a v roce 2002 v textu (i režii) Miroslava Krobota Sirup v Dejvickém divadle. Od té doby začal častěji a častěji přejíždět mezi Prahou a Brnem, aby o pár let později v Praze usídlil natrvalo. Hostoval třebas v Ibsenově Divoké kachně v Divadle v Dlouhé (režie Jan Nebeský). Nejčastěji však vystupoval v Divadle Komedie, kde se podílel hned na několik inscenacích – například na Krausových Posledních chvílích lidstva (režie Katharina Schmitt, Tomáš Zielinski, Alexandr Riemenschneider) či na dramatizaci novely Josepha Conrada Srdce temnoty (režie David Jařab). Zásadní zlom v jeho kariéře nastal po premiéře filmu Protektor z roku 2009 (režie Marek Najbrt). Za roli Emila Vrbaty byl nominován na Českého lva a dostal se tak do povědomí širší divácké obce. Od té doby se již pravidelně začal objevovat v exkluzivních filmových i televizních projektech. Hrál v seriálech České století, Život a doba soudce A. K., ve filmech Divoké včely, Nuda v Brně, Sráči či Rodina je základ státu. Popularita mu radikálně vzrostla po úspěchu satirického internetového seriálu Kancelář Blaník, v němž vytvořil originální postavu Tondy Blaníka. Kromě divadla se profesionálně věnuje i stand-up žánru (účastnil se televizního pořadu HBO Na stojáka). V roli stand-up komika Steva v dramatické komedii Owena McCaffertyho, v níž v Divadle Ungelt debutuje v prosinci 2018, tak propojuje obě cesty své kariéry: jak hereckou s mimořádnou schopností pro charakterní role, tak bavičskou s přirozeným autorským potenciálem.